کشور بنگلادش در جنوب غرب قاره آسیا قرار دارد، در این کشور حدود 154نفر زندگی می کنند. آمارها نشان می دهد که بیش از 85 درصد از کل جمعیت بنگلادش را مسلمانان تشکیل می دهند، به همین دلیل بنگلادش دومین کشور بزرگ اسلامی بعد از اندونزی محسوب می شود.
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش«شیعه نیوز»، متاسفانه تعداد شیعیان در بنگلادش به نسبت مسلمانان بسیار اندک بوده و به دلیل جمعیت کم به استضعاف کشیده شده اند. دلیل چنین مساله ای ضعف عملیات های تبلیغی و کمبود امکانات است. علاوه بر این ها، نادیده گرفتن مشکلات اقلیت شیعی مهم ترین عامل محسوب می شود.

از سوی دیگر کم توجهی و بی توجهی دیگر شیعیان کشورهای اسلامی به اقلیت شیعی بنگلادشی بر وخامت اوضاع می افزاید. در این کشور گروه های وهابی  و دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) سرمایه های زیادی علیه انتشار تشیع هزینه کرده و از منبرهای رسانه ای برای افزایش حملات خود استفاده می کنند. آنها در تلاش هستند جهت تخریب چهره عمومی تشیع حملات وسیعی تشیع انجام دهند. این فعالیت ها در مناطق محروم به دلیل ضعف، شکنندگی و فقر شیعیان بیشتر بوده و بیش از سایر مکان ها دیده می شود. آنها در تلاش هستند تا بتوانند اهداف خود را از طریق اقلیت فقیر شیعی به انجام برسانند.

برخی از مشکلاتی که شیعیان در بنگلادش با آنها رو به رو هستند عبارتند از:

1- افزایش دعوت های وهابیت که با حمایت های گسترده و دایمی از سوی برخی از کشورها و قدرت ها فعالیت می کنند. این گروه ها در تلاش هستند تا از طریق خاموش کردن صدای مدارس اهل بیت (علیهم السلام) افکار باطل و منحرف خود را رایج کنند.

2- برخی از مناطق شیعه نشین در بنگلاش از مکان های تبلیغاتی و دینی همچون مساجد و حسینبه محروم هستند اما مناطقی که دارای مسجد و حسینیه هستند وضع بسیار بدی دارند.

3- اغلب شیعیان در برخی از مناطقی زندگی می کنند که به دلیل کمبود وسیع واعظان و مبلغان از محرومیت های فرهنگی شدید رنج می برند و بسیاری از آنها از شریعت های اسلامی و مسایل دینی اطلاعی ندارند.

4- با توجه به اوضاع بد اقتصادی در بنگلادش و فقر شدید که شیعیان در آن به سر می برند بسیاری از موسسات مسیحیت و وهابیت فعالیت های وسیعی انجام می دهند و از این وضع سوء استفاده می کنند. این موسسات با حمایت های زیادی که از سوی  گروه های مختلف انجام می دهند انواع کمک های مالی و اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی را به عناوین مختلف به خانواده های شیعی ارایه می دهند تا به این شکل بتوانند مذهب خود را در میان آنها انتشار دهند ، آنها همچنین با وعده های حمایت کردن از شیعیان سعی می کنند شعیان را به سوی عقاید خود دعوت کنند. بی شک حمایت کردن کشورهای مسلمان به خصوص کشورهای شیعی مذهب می تواند عاملی بزرگ بر سر راه سوء استفاده کردن از ضعف شیعیان باشد.

5- گروه های مختلف با حمله های ضد شیعی سعی دارند انحرافات را در میان جوانان شیعی گسترش دهند و در این راه از دو سلاح مهم ثروت و شهرت برای انداختن جوانان در چنگال غفلت و فراموشی استفاده می کنند.

6- به دلیل عدم قدرت بسیاری از خانواده های شیعی در راه تامین هزینه های آموزش و پرورش، با مشکلات زیادی در راه آموزش رو به رو هستند که این مساله تهدیدی علیه پیشرفت فرهنگی انان محسوب شده و در نوع خود معزل بزرگی است.

شکی نیست که انتشار و تبلیغ دانش های اهل بیت (علیهم السلام) در مناطقی که خانواده های شیعی محروم در آنها زندگی می کنند نه تنها در راه مبارزه با افزایش تبلیغات ضد اسلامی علیه مذهب حق و حقیقت دارای فواید زیادی است بلکه باید در اولویت های اساسی و ضروری قرار گیرد.

بر اساس گزارش پایگاه مرکز تحقیقات شیعی العقیده، کشور بنگلادش به عنوان دومین کشور بزرگ اسلامی، کشوری است که عشق به اهل بیت (علیهم السلام) در آن موج می زند، و در صورتی که نیازهای شیعیان برطرف و زمینه های تبلیغاتی فراهم  شود این سرزمین می تواند مکان مناسبی برای انتشار تشیع و آموزش های والای ان باشد و در صورتی که مسوولین در این راه شکست خورده، فرصت ها را از دست دهند و نتوانند در آن نقش فعالی داشته باشند نمی توان در آینده منتظر ایجاد چنین فرصتی شد.

منبع:شفقنا به نقل ازشیعی العقیده

 


برچسب‌ها: وضعیت شیعیان در بنگلادش به عنوان دومین کشور بزرگ م, شیعیان, بنگلادش, عنوان, کشور, بزرگ, مسلمان, شیعه نیوزکشور بنگلادش